نکات مهم در بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

بهداشت-دهان-و-دندان-در-زمان-ارتودنسی
فهرست مطالب

رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به آن همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما در زمان ارتودنسی اهمیت آن چندین و چند برابر می‌شود. عدم توجه به بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی، زیبایی و سلامت دندان‌های شما را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است منجر به ابتلا شما به برخی بیماری‌های لثه و دندان و لکه‌دار شدن دندان‌هایتان شود.

اگر قصد انجام ارتودنسی دندان دارید و یا به تازگی از این روش درمانی استفاده کرده‌اید، بهتر است اهمیت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی را جدی گرفته و موارد گفته شده توسط دندانپزشک را انجام دهید تا بعدها دچار مشکل نشوید. برای آشنایی بیشتر با روش‌های رعایت بهداشت دندان‌هایتان در دوران ارتودنسی و نکات مهم در مورد آن تا انتهای این مقاله از وبسایت دکتر نازنین ثناگو با ما همراه باشید.

آشنایی با اهمیت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

آشنایی با اهمیت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی سخت‌تر و زمان‌برتر از حالت عادی است. وجود بریس‌های ارتودنسی باعث به دام افتادن مواد غذایی و گیرکردن آن‌ها شده و کار تمیز کردن دندان‌ها را سخت‌تر خواهد کرد. بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی تنها با مسواک و نخ دندان ممکن نخواهد بود و لازم است تا فرایند شست‌وشوی بریس‌ها را به آن اضافه کنید.

بعد از هر وعده غذایی لازم است تا دندان‌های خود را به طور کامل شست‌وشو داده و بریس‌ها را نیز تمیز کنید. به یاد داشته باشید که عدم توجه به بهداشت دندان‌ها در این زمان، منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان‌هایتان خواهد شد. یکی دیگر از نکات مهم در مورد بهداشت دندان‌ها قبل از شروع ارتودنسی، جرمگیری آن‌هاست. اگر دندان‌هایتان جرم دارد، بهتر است قبل از شروع ارتودنسی ابتدا به جرم‌گیری دندان‌هایتان بپردازید. انجام این کار باعث می‌شود تا تمیز کردن دندان‌ها در زمان ارتودنسی ساده‌تر باشد.

همچنین توجه داشته باشید که قبل از انجام ارتودنسی نسبت به درمان دندان‌های خراب و بیماری‌های لثه خود اقدام کرده و بعد از آن به درمان ارتودنسی بپردازید. شما می‌توانید به مطب دکتر نازنین ثناگو مراجعه کرده و در طی یک جلسه رایگان مشاوره و ویزیت، از شرایط دندان‌های خود و نحوه انجام ارتودنسی برای آن باخبر شوید.

بیشتر بخوانید:   ارتودنسی در کودکان؛ 0 تا 100 آنچه والدین باید بدانند!

نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

همان طور که گفتیم بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی با حالت عادی تفاوت‌هایی دارد و لازم است در این دوران توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید. برای تمیز کردن دندان‌های خود در این دوران بهتر است از مسواک‌هایی استفاده کنید که فرچه نرم‌تری دارند، همچنین استفاده از مسواک‌هایی که فرچه آن سطح هماهنگی ندارد و دو طرف آن فرچه بلندتری از وسط دارند گزینه مناسب‌تری خواهد بود. اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید حتما به یاد داشته باشید که آن را بر روی قدرت متوسط تنظیم کنید تا لرزش آن باعث برخورد پشت مسواک با براکت نباشد.

نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

بهتر است دو بار در طول روز دندان‌های خود را با یک خمیردندان دارای فلوراید شست‌وشو داده و در هر نوبت حداقل 2 دقیقه مسواک بزنید. به یاد داشته باشید که مسواک زدن با ارتونسی نیازمند دقت و توجه بیشتری خواهد بود و لازم است توجه کنید تا تمام سطوح دندان خود را به طور کامل تمیز کنید. قسمت‌های میان سیم و دندان‌ها و میان براکت‌ها مهم‌ترین جاهایی هستند که منجر به گیرافتادن غذا می‌شوند؛ بنابراین در تمیز کردن این نواحی دقت بیشتری به خرج دهید.

برای مسواک زدن بهتر است از قسمت‌های خارجی دندان شروع کرده و نوک فرچه را به صورت صاف مقابل دندان‌ها و به شکل دورانی حرکت دهید. حال برای این که قسمت‌های بین دندان‌ها را به خوبی تمیز کنید بهتر است مسواک را به صورت مورب به سمت خط لثه گرفته و به سمت جلو، عقب و بالا و پایین حرکت دهید. تمیز کردن سطوح داخلی دندان را فراموش نکنید و سعی کنید با مسواک تمام سطح پشتی دندان‌ها را تمیز کنید.

ابزارهای ارتودنسی برای رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

ابزارهای ارتودنسی برای رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

احتمالا می‌دانید که ارتودنسی دندان دارای ابزارهایی مخصوص برای تمیز کردن آن است؛ اما آیا با این ابزارها و روش کار آن‌ها آشنایی دارید؟ در ادامه قرار است به بررسی ابزارهای اساسی رعایت بهداشت در ارتودنسی پرداخته و نحوه استفاده از هر کدام را به طور مختصر توضیح دهیم:

  • مسواک مخصوص ارتودنسی
بیشتر بخوانید:   ارتودنسی متحرک دندان چیست؟ مزایا و هزینه ارتو متحرک

مسواک بین دندانی یا پروکسابراش (Proxabrush) یکی از ابزارهای بسیار مهم ارتودنسی برای تمیز کردن قسمت‌های نزدیک براکت و سیم‌هاست. در این نوع از مسواک‌ها یک دسته فرچه وجود دارد که رو به بیرون و دور تا دور مسواک قرار گرفته‌اند و ابزاری کاربردی برای تمیزکردن فضاهای کوچک زیر سیم و اطراف بندها و براکت‌ها محسوب می‌شود.

  • واتر پیک

واتر پیک نوعی دستگاه شست‌وشودهنده دهانی است که با شلیک یک باریکه آب پرفشار به سمت دندان‌ها منجر به شل شدن ذرات غذایی می‌شود که در درزها یا شکاف‌های دندان‌ها گیر کرده‌اند. فراموش نکنید که استفاده از این ابزار به تنهایی موثر نخواهد بود و تنها در کنار مسواک زدن و نخ دندان می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

  • نخ دندان مخصوص ارتودنسی

یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهم و ضروری برای رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی، استفاده از نخ دندان مخصوص ارتودنسی است. برای این که بتوانید دندان‌های خود را در این دوران تمیز نگه دارید لازم است حداقل یک مرتبه در طول روز از نخ دندان استفاده کنید. توجه داشته باشید که بهتر است استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید چرا که عدم استفاده از آن می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری لثه‌ای شود.

  • فلاس تریدر

فلاس تریدر یکی از ابزارهای مهم برای کشیدن نخ دندان است. برای این کار یک سر نخ دندان را از تریدر رد کرده و تریدر را بکشید، سپس با سر آزاد آن نخ را از زیر سیم رد کنید. حال به راحتی می‌توانید زیر سیم‌ها، اطراف دندان و لثه‌ها را نخ دندان بکشید.

نکات مهم در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

نکات مهم در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی

در ادامه چند نکته بسیار مهم در مورد رعایت بهداشت دندان‌ها و دهان در دوران ارتودنسی را بیان خواهیم کرد:

  • به یاد داشته باشید که دندان‌ها و لثه‌ها در دوران ارتودنسی نسبت به حالت عادی حساس‌تر هستند و رعایت بهداشت آن‌ها نیز اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین لازم است در این دوران در رژیم غذایی خود تجدید نظر کرده و استفاده از برخی مواد غذایی را، برای مدتی هم که شده، فراموش کنید!
  • بهتر است از نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه‌ها خودداری کنید.
  • بعد از خوردن هر نوع خوراکی (حتی در مقدار کم) بلافاصله دندان‌های خود را مسواک کنید. فراموش نکنید که باکتری‌های موجود در غذا تنها 15 الی 20 دقیقه بعد شروع به تولید اسید می‌کنند و عدم مسواک زدن شما تاثیر بسیار بدی بر روی دندان‌هایتان خواهد داشت.
  • در طول مدت ارتودنسی از خوردن غذاهای چسبنده مانند گز، شکلات، موز و غیره خودداری کنید.
  • بهتر است در دوران ارتودنسی از غذاهای خیلی شیرین استفاده نکنید.
  • در هنگام مسواک زدن دقت و حوصله کافی را به خرج داده و تمام قسمت‌های دندان‌ها و سیم‌های ارتودنسی را تمیز کنید.
  • استفاده از خمیردندان و دهانشویه دارای فلوراید را فراموش نکنید.
  • مصرف روزانه آب را افزایش دهید.
  • به صورت مرتب از دهانشویه استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:   ارتودنسی سرامیکی چیست؟ مزایا و هزینه ارتو سرامیکی

بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی برای داشتن لبخندی زیبا

ارتودنسی دندان راهی به سوی بهبود زیبایی و سلامت دندان‌ها و داشتن لبخندی زیباست؛ اما به یاد داشته باشید که توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی اهمیت بسیار زیادی دارد. تمیز کردن روزانه دندان‌ها با استفاده از مسواک و سایر ابزارهای ارتودنسی و مراجعه منظم به دندانپزشک از جمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که برای داشتن دندان‌هایی سالم به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

اگر هنوز درمان ارتودنسی خود را شروع نکرده‌اید، اگر در درمان ارتودنسی دودل هستید و یا اگر به دنبال یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه هستید، دکتر نازنین ثناگو انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. دکتر  ثناگو با سال‌ها تجربه و تخصص در این زمینه، با ابزارهای به روز و در محیطی آرام و دلنشین به شما کمک خواهد کرد تا تجربه بهتری از ارتودنسی دندان را تجربه کرده و لبخندی زیبا و سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت یک جلسه مشاوره و ویزیت رایگان با ما در تماس باشید.

5/5 - (41 امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله برای دوستان خود >>

جستجو کردن

دسترسی سریع

مطالب مرتبط آموزشی

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو-وقت-دکتر-نازنین-ثناگو

رزرو و مشاوره

برای مشاوره با همکاران فرم زیر را پر نمایید.