ارتودنسی در کودکان؛ 0 تا 100 آنچه والدین باید بدانند!

ارتودنسی در کودکان
فهرست مطالب

بی‌نظمی و ناهنجاری‌های دندان در کودکی یکی از دغدغه‌های اصلی والدین محسوب می‌شود. شلوغی و کج بودن دندان‌ها، وجود فاصله نامناسب میان دندان‌ها، روی هم افتادگی چند دندان و بسیاری از مسائل دیگر از جمله ناهنجاری‌هایی هستند که نیازمند ارتودنسی دندان خواهند بود. ارتودنسی در کودکان یکی از راهکارهای موثر و پرطرفدار برای درمان این ناهنجاری‌هاست.

اگر جزو آن دسته از والدینی هستید که نگران ناهنجاری‌های دندان فرزندانتان هستید و گمان می‌کنید دندان‌های فرزندتان نیازمند ارتودنسی است؛ این مقاله از وبسایت دکتر نازنین ثناگو را از دست ندهید. در این وبلاگ قرار است تمام اطلاعات مورد نیاز شما در مورد ارتودنسی در کودکان را مورد بررسی قرار داده و توضیحات کاملی درباره آن ارائه دهیم.

آشنایی با ارتودنسی در کودکان

وجود برخی از ناهنجاری‌های دهان و دندان در کودکان علاوه بر داشتن ظاهر نامناسب، منجر به ایجاد اختلال در گفتار و نیز گاز زدن و جویدن غذا نیز می‌شوند. به یاد داشته باشید که درمان بسیاری از ناهنجاری‌ها در دوران کودکی بسیار راحت‌تر از درمان آن در زمان بزرگسالی است. اگر فرزند شما دارای ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندانی است، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و اجازه دهید تا پزشک بعد از انجام معاینه و بررسی کامل دندان‌ها نسبت به ضرورت ارتودنسی تصمیم گیری کند.

آشنایی با ارتودنسی در کودکان

وجود دندان‌های نامرتب در کودکان، تمیز کردن و رعایت بهداشت دندان‌ها را سخت‌تر کرده و در نتیجه احتمال پوسیدگی، بروز بیماری‌های لثه و سایر آسیب‌ها را بیشتر می‌کند. ارتودنسی در کودکان نیز مانند بزرگسالان دارای انواع مختلفی است و انتخاب روش مورد استفاده با توجه به نوع ناهنجاری‌ها و شرایط کودک خواهد بود.

ارتودنسی در کودکان علاوه بر درمان ناهنجاری‌ها، برای پیشگیری از بروز بی‌نظمی‌های دندان و درمان به موقع این بی‌نظمی‌ها نیز انجام می‌شود؛ این نوع از اقدامات درمانی و پیشگیری ارتودنسی تنها مختص کودکان بوده و با نام ارتودنسی دندان کودکان شناخته می‌شود.

انواع ارتودنسی دندان در کودکان

همان طور که گفتیم ارتودنسی دندان در کودکان دارای انواع متفاوتی است؛ پزشک متخصص بعد از معاینه دندان‌ها و بررسی کامل شرایط کودک، بهترین نوع ارتودنسی برای کودک را پیشنهاد خواهد داد. بریس‌های سنتی برای کودکان، بریس‌های سرامیکی، ارتودنسی لینگوال، مینی ایمپلنت، ارتودنسی متحرک و نامرئی از جمله انواع ارتودنسی محسوب می‌شوند که توسط دندانپزشک برای کودکان انتخاب خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   ارتودنسی سرامیکی چیست؟ مزایا و هزینه ارتو سرامیکی

کدام کودکان به ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

کدام کودکان به ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

آیا کودک من نیازمند درمان ارتودنسی است؟ از کجا باید متوجه شویم کودک ما نیازمند درمان ارتودنسی است؟ کدام نشانه‌ها لزوم مراجعه به متخصص ارتودنسی است؟ تمامی این موارد از جمله سوالات مهمی هستند که اکثر والدین با آن‌ها درگیر می‌شوند. اما به راستی کدام کودکان به درمان ارتودنسی نیاز دارند؟ در ادامه به بیان مهم‌ترین نشانه‌ها و علائمی خواهیم پرداخت که بعد از مشاهده آن لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • کج بودن دندان‌های دائمی فرزندان
  • جلو زدگی فک بالا یا پایین
  • نزدیک کردن زبان به دندان‌های جلو در هنگام قورت دادن غذا
  • وجود فاصله میان دندان‌های جلو در هنگام بسته شدن
  • تمایل یکی از فک‌ها به طرف چپ یا راست
  • مکیدن انگشت یا استفاده از شیشه شیر بعد از 5 سالگی
  • افتادن دندان شیری زودتر از موعد
  • دیر افتادن یا نیفتادن دندان‌های شیری
  • تنفس دهانی به جای تنفس با بینی

مزایای ارتودنسی در کودکان

سنین کودکی یکی از بهترین دوران برای انجام درمان‌های ارتودنسی به شمار می‌رود. انجام ارتودنسی در کودکان دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مزایای ارتودنسی در کودکان

بهبود سلامت دهان و دندان

بی‌نظمی دندان‌ها باعث می‌شود تا تمیز کردن آن‌ها سخت‌تر باشد و همین امر امکان ابتدا به پوسیدگی‌ها یا سایر مشکلات دندانی را افزایش خواهد داد. انجام ارتودنسی منجر به منظم شدن دندان‌ها شده و تمیز کردن آن‌ها را راحت‌تر کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری خواهد کرد.

افزایش اعتمادبه‌نفس

کاهش اعتماد به نفس یکی از رایج‌ترین مواردی است که در کودکانی که دچار ناهنجاری‌هی دندانی هستند دیده می‌شود. انجام ارتودنسی، علاوه بر زیبایی و سلامت، اعتماد به نفس کودکان را نیز تقویت خواهد کرد.

بهبود جویدن غذا و صحبت کردن

قرار نداشتن دندان‌ها در موقعیت مناسب، ممکن است در تکلم و جویدن غذا مشکلاتی برای کودکان ایجاد کند. انجام ارتودنسی این مشکلات را از بین برده و سلامتی را به کودک شما هدیه خواهد کرد.

درمان راحت‌تر در زمان کوتاه‌تر

همان طور که اشاره کردیم درمان ارتودنسی در زمان کودکی بسیار راحت‌تر از بزرگسالی است و مدت زمان درمان در زمان کودکی بسیار کوتاه‌تر از بزرگسالی خواهد بود. درمانی که در دوران بزرگساالی هزینه‌برتر، پرزحمت‌تر و زمان‌برتر است، در دوران کودکی در زمان کوتاه و با هزینه پایین انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   ارتودنسی فانکشنال چیست؟ مزایا و هزینه ارتو فانکشنال

کاهش هزینه درمان

ارتودنسی در زمان کودکی نیازمند تعداد جلسات کمتری است و روند درمانی در مدت زمان کمتری به پایان خواهد رسید؛ از همین رو هزینه درمان ارتودنسی کودکان کمتر خواهد بود.

بهترین زمان برای ارتودنسی کودکان

 

اگر فکر می‌کنید کودک شما یبهترین زمان برای ارتودنسی کودکانکی از ناهنجاری‌های گفته شده را دارد، بهتر است قبل از این که تمام دندان‌های دائمی کودک شما به طور کامل رشد کند، به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. البته در نظر داشته باشید که مراجعه به متخصص ارتودنسی به معنای شروع درمان نخواهد بود؛ بلکه متخصص دندان‌ها و شرایط کودک شما را بررسی کرده و در صورت لزوم انجام ارتودنسی، موارد مورد نیاز را به شما اطلاع خواهد داد. می‌توان گفت بهترین سن برای مراجعه به دندانپزشک ارتودنسی بین 6 تا 8 سال و بهترین سن برای شروع ارتودنسی کودکان 10 الی 15 سالگی است.

مراجعه اول در سن 6 الی 8 سالگی تنها برای معاینه و بررسی دندان‌ها توسط متخصص است؛ البته برخی اوقات ممکن است بخشی از درمان از همان سنین آغاز شود. به طور معمول در این سنین از سیم ارتودنسی استفاده نمی‌شود و از ابزارهایی مانند وسیع‌کننده‌های کام، فضا نگهدارها و غیره استفاده می‌شود. گفتیم که بهترین سن برای ارتودنسی کودکان 10 الی 15 سالگی است؛ در این سنین از بریس‌های ارتودنسی استفاده شده و دندان‌ها را به حالت عادی خود باز می‌گردانند.

مدت زمان ارتودنسی در کودکان

نوع مشکل، میزان و شدت ناهنجاری، نوع ارتودنسی مورد استفاده و برخی دیگر از شرایط همگی بر مدت زمان ارتودنسی در کودکان موثر خواهد بود. در برخی از موارد ممکن است پزشک ابتدا از فضا نگهدارنده‌ها یا وسیع‌کننده کام برای کودک استفاده کند که ممکن است بین 4 الی 8 ماه به طول بیانجامد.

مدت زمان ارتودنسی در کودکان

مرحله بعدی درمان و زمانی که از بریس‌های دندانی استفاده می‌شود، ممکن است بین 6 الی 18 ماه طول بکشد. البته فراموش نکنید که طول دوره درمان ارتودنسی در کودکان مختلف با توجه به شرایط هر کودک متفاوت خواهد بود و نمی‌توان یک زمان مشخص برای تمام کودکان در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:   ارتودنسی نامرئی چیست؟ مزایا و هزینه ارتو نامرئی

هزنیه ارتودنسی در کودکان

نوع ناهنجاری و مدت زمان درمان آن، نوع ارتودنسی مورد استفاده، مهارت و تخصص پزشک و برخی از موارد دیگر همگی بر هزینه ارتودنسی در کودکان موثر خواهند بود. از همین رو ارائه یک هزینه ثابت برای ارتودنسی همه کودکان ممکن نخواهد بود. برای اطلاع دقیق از هزینه ارتودنسی در کودکان به مطب دکتر نازنین ثناگو مراجعه کرده و ضمن برخورداری از یک جلسه مشاوره و ویزیت رایگان از هزینه دقیق ارتودنسی برای کودکان خود مطلع شوید.

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی در کودکان

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی به اندازه خود درمان اهمیت داشته و در صورت رعایت آن‌ها روند بهبود و سلامت دندان‌ها سریع‌تر انجام خواهد گرفت. مهم‌ترین مراقبت‌های لازم برای بعد از ارتودنسی کودکان عبارتند از:

  • تمیز کردن دندان با مسواک بعد از هر وعده غذایی
  • استفاده از نخ دندان و پاک کردن اطراف براکت‌ها
  • کاهش مصرف قند و نشاسته در رژیم غذایی کودک
  • عدم مصرف تنقلات سفت و چسبناک مانند آدامس، آبنبات، آجیل و غیره

ارتودنسی دندان در کودکان؛ ساخت آینده‌ای سلامت برای کودکان

ارتودنسی دندان در کودکان در کلینیک تخصصی دکتر نازنین ثناگو

ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندان‌های کودکان یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های پدر و مادرها و یکی از نگرانی‌های اصلی آن‌هاست. بهتر است بعد از مشاهده هر کدام از ناهنجاری‌های گفته شده، ابتدا به یک پزشک متخصص و حرفه‌ای در این حوزه مراجعه کنید تا شرایط دهان و دندان کودک شما را به دقت مورد معاینه قرار داده و بهترین راه برای درمان ناهنجاری موردنظر را ارائه دهد.

اگر به دنبال یک متخصص حرفه‌ای و متخصص ارتودنسی در تهران هستید، حتما سری به مطب دکتر نازنین ثناگو زده و از یک جلسه مشاوره و ویزیت رایگان ایشان بهره‌مند شوید. دکتر ثناگو ابتدا دندان‌های کودک شما را معاینه کرده و سپس با در نظر گرفتن تمام شرایط، بهترین روش درمانی را به شما ارائه خواهد کرد تا به زودی کودک شما صاحب دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا شود. شما می‌تواند سری به پیج اینستاگرام دکتر ثناگو زده و اطلاعات بیشتری در مورد مجموعه دکتر نازنین ثناگو به دست آورید و به صورت مستقیم با دکتر ثناگو در ارتباط باشید.

5/5 - (42 امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله برای دوستان خود >>

جستجو کردن

دسترسی سریع

مطالب مرتبط آموزشی

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو-وقت-دکتر-نازنین-ثناگو

رزرو و مشاوره

برای مشاوره با همکاران فرم زیر را پر نمایید.