راهنمای جامع ارتودنسی در بارداری و شیردهی

ارتودنسی-در-زمان-بارداری-و-شیردهی
فهرست مطالب

بارداری و شیردهی از جمله دوران مهم و حساس در زندگی بانوان محسوب می‌شوند که نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند. در طول این دوران تغییرات زیادی در بدن بانوان رخ می‌دهد که می‌توان تاثیر مستقیمی بر سلامت دهان و دندان آن‌ها داشته باشد. افزایش خونریزی در لثه‌ها، تورم لثه‌ها و تغییر در قرینگی دندان‌ها از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است در این دوران برای بانوان پیش بیایند.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه بانوان در این دوران این است که آیا امکان ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی وجود دارد؟ آیا انجام ارتودنسی در این دوران منجر به بروز مشکل خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوالات و برای آشنایی بیشتر با شرایط و معایب انجام ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی تا انتهای این مقاله از وبسایت دکتر نازنین ثناگو همراهمان باشید.

ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی امکان پذیر است؟

همان طور که گفتیم در دوران بارداری و شیردهی تغییراتی در بدن بانوان ایجاد می‌شود؛ این تغییرات بر روی دندان‌ها نیز تاثیرگذار بوده و آن‌ها را از حالت عادی خارج می‌کند و همین امر انجام اموری مانند ارتودنسی را با مشکلاتی مواجه می‌کند. لازم است بدانید که ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی با شرایط خاصی امکان پذیر خواهد بود.

ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی امکان پذیر است؟

تغذیه مناسب در دوران بارداری یکی از عوامل بسیار مهمی است در ارتودنسی دندان بانوان موثر خواهد بود. نداشتن تغذیه مناسب در خانم‌های باردار باعث می‌شود تا جنین نیازهای تغذیه‌ای خود را از کلسیم و مواد معدنی دندان‌ها و استخوان‌های مادر تامین کند. در این صورت دندان‌های مادر استحکام کافی برای انجام درمان ارتودنسی و نگه داشتن براکت‌ها را نخواهد داشت.

می‌توان گفت در صورتی که خانم باردار تغذیه مناسبی داشته باشد و اصول مراقبتی ارتودنسی را به خوبی انجام دهد، قادر به انجام ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی خواهد بود و مانعی برای آن وجود ندارد. توجه داشته باشید که بهتر است تشخیص قطعی این موضوع را به یک پزشک متخصص واگذار کنید. شما می‌توانید به مطب دکتر نازنین ثناگو مراجعه کرده و از یک جلسه مشاوره و ویزیت رایگان استفاده کنید تا شرایط شما به صورت اختصاصی بررسی شده و امکان یا عدم امکان ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی برایتان مشخص شود.

حالت‌های مختلف ارتودنسی در زمان بارداری

حالت‌های مختلف ارتودنسی در زمان بارداری

حالت‌های متفاوتی وجود دارد که در آن ممکن است بانوان باردار به فکر ارتودنسی دندان‌های خود باشند. در ادامه به بررسی این شرایط و چالش‌های آن خواهیم پرداخت:

  • برخی اوقات ممکن است بانوانی که تحت درمان ارتودنسی هستند، باردار شوند. در این شرایط بهتر است موضوع را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید و ادامه روند درمانی را با احتیاط بیشتری پیش ببرید. همچنین فرامومش نکنید که بهتر است به یک پزشک متخصص زنان نیز مراجعه کرده و از یک برنامه تغذیه‌ای مناسب استفاده کنید.
  • برخی اوقات بانوان بعد از بارداری تصمیم به انجام ارتودنسی و رسیدگی به سلامت و زیبایی دندان‌های خود می‌کنند. اگر شما هم اکنون باردار هستید و دوست دارید تا دندان‌های خود را ارتودنسی کنید، بهتر است تا پایان دوران بارداری و شیردهی خود صبر کنید. البته همان طور که گفتیم ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی مانعی نخواهد داشت و تنها نیازمند مراقبت‌های بیشتری خواهد بود.
بیشتر بخوانید:   ارتودنسی دندان چیست؟ انواع، مزایا و هزینه ارتودنسی

بهترین روش ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی

بهترین روش ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی

ارتودنسی دندان دارای روش‌های متفاوتی است که با توجه به شرایط و وضعیت بیمار و نوع ناهنجاری‌ها بهترین نوع آن برای فرد انتخاب خواهد شد. بهتر است انتخاب بهترین روش ارتودنسی در دوران بارداری و شیردهی را به پزشک متخصص خود واگذار کنید تا با توجه به شرایط کلی شما و وضعیت دندان‌هایتان روشی مناسب را برایتان انتخاب کند. مهم‌ترین روش‌های ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی عبارتند از:

ارتودنسی ثابت فلزی

ارتودنسی ثابت یکی از رایج‌ترین انواع ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی است. در این نوع از ارتودنسی، براکت‌ها و بریس‌ها بر روی دندان‌ها قرار گرفته و با وارد کردن فشار به دندان‌ها منجر به منظم شدن آن‌ها خواهد شد. ارتودنسی ثابت به روش دیمون بهترین نوع ارتودنسی ثابت برای بانوان باردار محسوب می‌شود.

ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از انواع ارتودنسی که در زمان بارداری و شیردهی مناسب خواهد بود، ارتودنسی متحرک است. در این نوع از ارتودنسی شما قادر خواهید بود در زمان‌های لازم ارتودنسی را از دهان خود خارج کرده و سپس مجددا آن را درون دهان خود قرار دهید.

مشکلات ارتودنسی که در زمان بارداری و شیردهی

مشکلات ارتودنسی که در زمان بارداری و شیردهی

از آن جایی که بدن بانوان در دوران بارداری و شیردهی تغییرات زیادی را تحمل کرده و بسیار حساس‌تر از سایر دوران‌هاست، انجام ارتودنسی در این دوران نیز ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است خانم‌های باردار در هنگام ارتودنسی با آن مواجه شوند عبارتند از:

التهابات لثه

التهابات لثه یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که ممکن است در هنگام ارتودنسی در زمان بارداری یا شیردهی با آن مواجه شوید. یادتان باشد که وجود التهاب و درد در لثه در هنگام ارتودنسی کمی سخت و دردناک خواهد بود.

بیشتر بخوانید:   هزینه ارتودنسی دندان؛ هزینه ارتو در سال 1403

حالت تهوع در بارداری

یکی از احساسات مشترکی که اغلب بانوان باردار آن را تجربه می‌کنند، احساس تهوع است. استفراغ باعث می‌شود تا بریس‌های فلزی ارتودنسی در معرض مواد اسیدی قرار گرفته و به آن‌ها آسیب وارد شود. در صورتی که در دوارن بارداری قرار دارید و دارای ارتودنسی دندان هستید، فراموش نکنید بعد از استفراغ بلافاصله دهان خود را آبکشی کرده و به خوبی مسواک بزنید.

لق شدن دندان

همان طور که گفتیم در دوران بارداری و شیردهی تغییرات هورمونی شدیدی در بدن بانوان صورت می‌گیرد. برخی اوقات این تغییرات هورمونی منجر به لق شدن برخی دندان‌ها می‌شود و انجام ارتودنسی را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

افزایش تعداد دفعات مراجعه به پزشک

گفتیم که ارتودنسی که در زمان بارداری و شیردهی نیازمند مراقبت‌ها و حساسیت بیشتری است؛ بنابراین لازم است تا تعداد دفعات بیشتری را به پزشک متخصص مراجعه کرده و معاینه شوید. می‌توان گفت تعداد مراجعه افراد برای درمان ارتودنسی در حالت عادی هر هشت هفته یکبار است که در دوران بارداری به هر 4 هفته یکبار کاهش پیدا خواهد کرد.

عکس رادیوگرافی ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی

عکس رادیوگرافی ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی

یکی از موارد لازم برای انجام درمان ارتودنسی، گرفتن عکس رادیوگرافی از دندان‌ها برای بررسی وضعیت دقیق دندان‌ها توسط دندانپزشک است. برای گرفتن این عکس از اشعه ایکس (X) استفاده می‌شود که برای جنین بسیار خطرناک خواهد بود. به یاد داشته باشید که به تازگی برای گرفتن عکس رادیوگرافی از بانوان باردار از محافظ‌هایی بر روی شکم استفاده می‌شود تا از برخورد این امواج به جنین جلوگیری شود.

زایمان با ارتودنسی!

یکی دیگر از دغدغه‌های بانوان باردار و یکی از سوالات مهم آن‌ها این است که آیا زایمان با ارتودنسی ممکن است؟ اگر جزو بانوان بارداری هستید که درمان ارتودنسی دارید و زمان وضع حمل شما نزدیک است، نگرانی و استرس را از خود دور کنید چرا که داشتن ارتودنسی هیچ اختلالی در فرایند زایمان شما ایجاد نخواهد کرد. بهتر است قبل از زایمان با دندانپزشک و پزشک زنان خود مشورت کرده و نظر آن‌ها را نیز در این مورد جویا شوید تا با در نظر گرفتن تمام شرایط شما، بهترین راه را به شما پیشنهاد دهند.

ارتودنسی دندان در دوران شیردهی

درست است که ارتودنسی دندان در دوران شیردهی مشکل چندانی نخواهد داشت؛ اما در نظر داشته باشید که در این دوران ویتامین‌ها و پروتئین بدن بانوان به شدت کاهش یافته و نیاز دارند تا بدن خود را تقویت کنند. اگر در این دوران اقدام به درمان ارتودنسی کردید، بهتر است توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی خود داشته باشید تا بعدها دچار مشکلات دیگری نشوید.

بیشتر بخوانید:   ارتودنسی نامرئی چیست؟ مزایا و هزینه ارتو نامرئی

هزینه درمان ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی

وضعیت دندان‌های شما، نوع ناهنجاری دندان‌ها، روش ارتودنسی مورد استفاده، مدت زمان ارتودنسی، تخصص و مهارت پزشک متخصص شما و برخی از عوامل دیگر همگی بر هزینه ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی تاثیر دارند و نمی‌توان یک هزینه ثابت برای تمام افراد در نظر گرفت. برای اطلاع دقیق از هزینه ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی برای خود بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

شما می‌توانید به مطب دکتر نازنین ثناگو مراجعه کرده و علاوه بر استفاده از یک جلسه مشاوره و ویزیت رایگان، اجازه دهید دکتر ثناگو وضعیت دندان‌های شما را به طور کامل بررسی کرده و علاوه بر پیشنهاد بهترین نوع ارتودنسی برای شما، هزینه دقیق آن را نیز به شما اطلاع دهند.

دکتر نازنین ثناگو؛ از بهترین متخصص‌های ارتودنسی برای زنان باردار

دکتر نازنین ثناگو؛ از بهترین متخصص‌های ارتودنسی برای زنان باردار

سلامت و زیبایی دندان‌ها و حفظ آن‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در همه دوران زندگی اهمیت زیادی دارد. بارداری و شیردهی یکی از دوران بسیار مهم برای بانوان محسوب می‌شود که در آن تغییرات زیادی در بدن بانوان صورت گرفته و تقریبا تمام اندام‌ها و سلامت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این تغییرات باعث می‌شوند تا محدودیت‌های زیادی در درمان‌های دندان در این دوران وجود داشته باشد.

ارتودنسی دندان یکی از درمان‌هایی است که ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. همان طور که گفتیم انجام ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی نیازمند مراقبت‌ها و حساسیت‌های بسیار بیشتری است. اگر جزو بانوان بارداری هستید که قصد انجام ارتودنسی دارید و یا خواسته یا ناخواسته در طی دوران درمان خود باردار شده‌اید، بهتر است موضوع را با پزشک متخصص خود در میان گذاشته و میزان توجه و مراقبت‌ها را افزایش دهید، همچنین بهتر است در مورد رژیم غذایی خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

دکتر نازنین ثناگو به عنوان یکی از بهترین متخصص‌های ارتودنسی در تهران در خدمت شماست تا بهترین خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی را در اختیار شما قرار داده و به شما کمک کند تا ارتودنسی در زمان بارداری و شیردهی خود را با کنترین مشکل و چالش پشت سر بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و ارتباط مستقیم با دکتر نازنین ثناگو سری به پیج اینستاگرام دکتر ثناگو زده و یا از طریق راه‌های ارتباطی دیگر با ایشان در تماس باشید.

5/5 - (45 امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله برای دوستان خود >>

جستجو کردن

دسترسی سریع

مطالب مرتبط آموزشی

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو-وقت-دکتر-نازنین-ثناگو

رزرو و مشاوره

برای مشاوره با همکاران فرم زیر را پر نمایید.